Strona 1 z 1

przedpłata i rozliczenie faktur

PostWysłany: 18.03.2021 20:17
przez Księgowa
Witam wszystkich,

Dopiero rozpoczęłam swoją przygodę z Vatowcem i trochę się pogubiłam :(
Dokonałam przelewu, który jest przedpłatą i z którego będą "ściągane" faktury zakupu
Wiem, że jest możliwość rozliczania kilka faktur na raz, ale jeżeli rozliczanie tej przedpłaty rozciągnie się na miesiące to takie rozwiązanie chyba? nie wchodzi w grę (chyba, że się mylę to proszę o sprostowanie - ale wówczas zaciągać będę się dokumenty z rożnych okresów do wyciągu z wstecz jeśli dobrze rozumiem mechanizm)
Zatem utworzyłam tzw. dokument przedpłaty w KD (zaznaczyłam tą opcję w Bank). Ale co dalej? Czy mam rozliczać poszczególne faktury przez kompensaty? Czy w jakiś inny sposób?
Zależałoby mi, aby mieć porządek na zobowiązaniach i nie bardzo wiem jak "ugryźć" temat.

Re: przedpłata i rozliczenie faktur

PostWysłany: 10.04.2021 16:34
przez Księgowa
Trochę mi zajęło "rozgryzienie", ale wydaje mi się, że już widzę o co chodzi ;)

Po utworzeniu dokumentu przedpłaty w KD, błędnie wpisywałam kwotę, przez co nie zgadzało mi się saldo u kontrahenta.
Czyli reasumując w banku naniosłam daną zapłatę/przedpłatę, do tej pozycji utworzyłam przedpłatę w KD > w KD pozostawiam bez kwoty
Wówczas jak sprawdzam w Zestawienia > Należności i Zobowiązania > w ostatnim (chronologicznie) dokumencie w kolumnie saldo wykazuje prawidłowo (i wówczas nie ma potrzeby rozliczać zapłat z każdą fakturą/dokumentem).
Dodatkowo, jeśli nie ma naliczać odsetek warto sobie zaznaczyć tą opcję w KD przy odpowiednich pozycjach ;)

Albo można po prostu każdą zapłatę (bez tworzenia dokumentu przedpłaty) rozliczać odpowiednio z dokumentami, ale przy większej ilości dokumentów oraz rozpięciu czasowym może być to czasochłonne rozwiązanie.

Proszę o sprostowanie jeżeli źle to rozumuje ;)