Strona 1 z 1

Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 13:42
przez Sylwia
Witam
Prowadzę małe Stowarzyszenie i przy okazji rozpoczynam przygodę z księgowością.
Większość podstawowych zagadnień rozszyfrowałam wraz z instrukcją obsługi Vatowca, a przynajmniej tak mi się zdaje.
Napotkałam jednak na problemik:
Po wprowadzeniu wszystkich dokumentów do KD zauważyłam iż kolejny rok ma już co miesiąc przypisane stałe kwoty. Kwota ta jest równa kwocie gotówki w kasie, która w dodatku sumuje się. Także na koniec roku kolejnego mam już stan z grudnia razy 12.
Przeczytałam chyba całe forum, wyrzuciłam całą firmę i założyłam nową, wklepałam wszystkie dokumenty od nowa, i nadal to samo. Wyzerowałam konta poprzez przeksięgowanie na wynik finansowy. Ale kasa w kasie i banku pozostaje a ona nie przechodzi na kolejny rok raz tylko co miesiąc. Nie mogę jej usunąć, gdyż program mówi iż to stała programu
Nie mam już siły i pomysłów.
Proszę więc o pomoc.

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 13:50
przez Pio
W oknie transakcji finansowych, czyli bank/kasa/...... są pewne zasady.

1. w górnej tabelce kontrahentem jest ten/ta/to co "trzyma" kasę, np. bank w banku, kasa w kasie, osoba w zaliczkach, ....

2. jeśli w dolnej tabelce wystąpi ten sam kontrahent, czyli bank w banku, kasa w kasie, to program "sądzi", że te pieniążki są na rzecz tego kontrahenta lub od niego

przykładowo, mamy odsetki bankowe na plus, w dolnej tabelce jak wystąpi ten sam bank co w górnej, to otrzymamy PRZYCHÓD
jak odsetki na minus, to pojawi się koszt,

Należy zatem zwrócić uwagę, jaki kontrahent jest w dolnej tabelce, czy on nam płaci, czy nas obciąża. Jeśli kasa nam płaci, to mamy przychód :)

Z reguły, w dolnej tabelce są klienci/dostawcy/urzędy lub nie ma nikogo.

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 14:17
przez Sylwia
Rozumiem, że bezwzględnie wszystkie dokumenty muszę rozliczyć w Bank/Kasa?. - ja tego nie rozliczyłam. Myślałam, że wystarczy wprowadzić do KD i zaksięgować w PK.

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 14:26
przez Pio
Nie, nie ma obowiązku

Jak PK ma w swojej stopce jakieś dane, tutaj Przychód, to program "zbiera" te przychody.

Zaleca się, ze względu na możliwość pełnej kontroli, prowadzenia księgowania po dokumentach i w FK.
Na koniec okresu księgowego porównuje się to co wychodzi z dokumentów z tym co wychodzi w FK i ma grać.

Dlatego, nie ma obowiązku, ale warto rozliczać finanse w banku/kasie a nie przez PK.

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 15:35
przez Sylwia
Sprawdziłam wszystkich kontrahentów. Dla żadnego z nich nie mam wprowadzonego dokumentu na minus i na plus.

Może źle sprecyzowałam pytanie lub nie rozumiem odpowiedzi.

Spróbuję jeszcze raz.
Wprowadziłam wszystkie dokumenty z 2008 r do Księgi Dokumentów – stan (suma) zgadza się ze stanem faktycznym u kasjerki.
Rozksięgowałam każdy z nich na odpowiednie konta i tu też się wszystko zgadza ze stanem realnym no i KD.
Kończąc rok wyzerowałam konta przeksięgowując stany na wynik finansowy.. W planie kont pozostał mi jedynie stan na 110(kasie) i na 130(banku). W sumie 370zł. – i to się wszystko zgadza ze stanem faktycznym.
Chciałam więc przejść do kolejnego roku 2009. Ale tu w Księdze Dokumentów w każdym miesiącu przypisaną mam kwotę 370zł. Oczywiście przy wydruku sumuje się ona i KD pokazuje sumę ponad 4 000.
A kasjerka twierdzi, że tyle nie ma ;)
Chciałam więc je usunąć-nie da się, gdyż jest to stała programu

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 16:07
przez Pio
Nie mam pojęcia o co chodzi :(

Co to za dokument na kwotę 370zł ?
(co ma w kolumnie RD)

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 17:12
przez Sylwia
Te 370 to nasza faktyczna gotówka - troszkę w kasie troszkę w banku. Tyle "zarobiłyśmy" na działalności Stowarzyszenia.
Cały rok 2008 jest OK. Coś się tylko z 2009 dzieje bez mojej wiedzy.


KD 2008 http://zapodaj.net/633ddf3941ee.bmp.html

Plan kont 2009 http://zapodaj.net/84f26f8f19aa.bmp.html

KD2009 http://zapodaj.net/1db9258c7506.bmp.html

Re: Księga dokumentów - kasa razy 12

PostWysłany: 28.05.2010 17:49
przez Pio
Nie wnikając w szczegóły, proponuję przejść do System->Tabele->poszukać KD->guzik [Dane]->poszukać 2009.01 i usunąć

- następnie System->Reindeksacja i ponowne uruchomienie programu

Z reguły pierwsza pozycja w KD 2009.01 jest zerowa, a może być kwota inna od zera po wpisaniu straty w odpowiednie miejsce.
Ogólnie xxxx.01 powinna być zerowa.