Witam serdecznie,
Na początek z racji iż jestem nową osobą na forum, chciałbym się przedstawić. Mam na imię Damian rozpocząłem właśnie działalność gospodarczą, mała firma produkująca biżuterię z półfabrykatów. Rozliczał się będę na zasadach ogólnych, nie będę vatowcem. Moja dotychczasowa praca w firmach opierała się głównie na programie subiekt. Obecnie w swojej działalności nie mogę sobie pozwolić na start z takimi kosztami jak zakup subiekta. Znalazłem natomiast właśnie program opisywany na tym forum Vatowiec, który jest bezpłatny za co pragnę serdecznie podziękować autorowi programu. Niestety dla mnie jako początkującego przedsiębiorcy jest dość skomplikowany i mało intuicyjny. Przeczytałem całą instrukcję obsługi, szukałem informacji również na tym forum. Myślę że doszedłem już jak robić komplementację produktu z towarów. Jednak mam jeszcze kilka pytań związanych z prowadzeniem takiej działalności w tym programie.
Program będzie służyć do wystawiania rachunków za sprzedaż gotowych produktów, wprowadzania faktur zakupowych (dostawcy półfabrykatów są na vat), prowadzenia ewidencji ilościowo - wartościowej oraz produkcji. Z tego co wyczytałem do tej pory mnie jako nie vatowca interesuje tylko "Księga Dokumentów". Lecz wpisywanie tam faktur zakupowych nie skutkuje wprowadzeniem materiału na stan (Być może ja coś robię nie tak).
Bardzo proszę o pomoc w kwestii:
- wprowadzenia faktury zakupowej tak aby jej pozycje trafiały na stan magazynu półfabrykatów (magazyn został już utworzony)
- podczas tworzenia komplementacji zauważyłem że gdy komponenty wprowadzone są do programu jako półprodukt to nie schodzą ze stanu, nie są również widoczne w magazynie. Jeżeli są wprowadzone jako produkt, są widoczne w magazynie i podczas produkcji schodzą poszczególne elementy ze stanu. Czy tak to ma być czy ja robię coś nie tak??
- na fakturach zakupowych będę miał często opakowania pewnych półproduktów, jak to zrobić aby 1 opakowanie danej pozycji było widoczne w magazynie jako 4szt? Generalnie rzecz biorąc będę miał np. zawieszka charms 1 opak. a w nim są 4 zawieszki, jedną bransoletkę robi się z jednej zawieszki więc potrzebował bym na magazynie opakowanie jako 4szt. Największe opakowania mają 200szt. na fakturze zakupowej widoczne jako opakowanie. Bardzo proszę o pomoc w tej kwestii.
- wchodząc w inwentaryzację nie mam widocznej żadnej pozycji pomimo iż w magazynie są widoczne, być może jest to efekt nie właściwego wprowadzenia FZ. Jak powinno to wyglądać i jak taką inwentaryzację wykonać. W końcu mamy grudzień, a ja zaczynam działalność więc na start pewnie będę musiał ją wykonać z zakupionych na start półfabrykatów.
- prowadzić muszę również KPiR z tego co czytałem w tym programie również można to prowadzić. Czy jest jakiś sposób aby do ksigowości wydrukować miesięczne zestawienie rachunków. Wiadomo że rachunki pojedyncze to duże koszty księgowości, w większości przypadków płaci się za ilość dokumentów. Księgowa powiedziała że najlepszym wyjściem jest kasa fiskalna bo otrzymywała by ode mnie jedynie miesięczny raport kasowy. Ale może jest taka możliwość w programie.
- chyba najważniejsze pytanie, jak ustawić program aby współpracował z firmą bez vat? Czytałem opis z jakimiś numerami w temacie vatowiec dla nie vatowca ale szczerze nic z tego nie zrozumiałem. Czy mógłbym prosić o pomoc również w tej kwestii?
Przepraszam za moją dużą nie wiedzę, jak również w większości przypadków zapewne błahe pytania, ale siedzę nad tym programem już 5-ty dzień. Trochę rzeczy mniej więcej udało mi się ogarnąć ale tak czy inaczej wolę się upewnić u osób które się na tym znają.