Praca oddziałowa - przykład działania oprogramowania Echo
Zadanie polega na zbudowaniu systemu wymiany danych między oddziałami i komórkami organizacyjnymi firmy. Załóżmy następującą strukturę:
dział
stanowisko komputerowe
arkusze wysyłane
arkusze odbierane
centrala
prezes
GOTOWE
handlowiec_1
ZAM
MG, GOTOWE
handlowec_2
ZAM
MG, GOTOWE
handlowiec_3
ZAM
MG, GOTOWE
tablica_informacyjna
MG
magazynier
MG, GOTOWE
ZAM
oddział_A
handlowiec
ZAM
MG, GOTOWE
magazynier
MG, GOTOWE
ZAM
oddział_B
handlowiec
ZAM
MG, GOTOWE
magazynier
MG, GOTOWE
ZAM
Uwagi do tabelki
Każdy z arkuszy skoroszytu tablica.xls zawiera odpowiednie informacje:
ZAM - wykaz zamówień do realizacji
MG - stany magazynowe
GOTOWE - zrealizowane zamówienia
Centrala i oddział_A mają stały dostęp do Internetu, a oddział_B łączy się za pomocą modemu.
Realizacja
Instalujemy program Echo Serwer w centrali na stanowisku ze stałym adresem IP i określamy odpowiedni (wolny lub wymagany) port np. 25. Przykładowa firma posiada stały dostęp do Internetu, ale musimy umożliwić komunikację z oddziałami. W tym celu należy otworzyć port TCP/IP na routerze dostępowym, określony w parametrach serwera. Na każdym stanowisku komputerowym instalujemy program Echo Klient i odpowiednio konfigurujemy.
Najważniejszymi parametrami konfiguracyjnym klienta jest adres IP Echo Serwera oraz identyfikator klienta. Stanowiska znajdujące się w centrali, czyli podłączone do sieci lokalnej powinny mieć lokalny adres IP serwera np. 192.168.0.11, a stanowiska znajdujące się poza centralą, zewnętrzny adres IP serwera np. 222.222.222.222. Wszyscy klienci powinni mieć również wpisany ten sam port Echo Serwera. Przyjmijmy, że wszyscy klienci będą posiadać identyfikatory odpowiadające nazwom stanowisk lub lokalizacjom: PREZES, HANDEL1, HANDEL2, ..., MG_B (magazynem oddziału B).
Oto ustawienia Echo Klient o identyfikatorze PREZES i HANDEL1:
PREZES
HANDEL1
Proszę zwrócić uwagę na rodzaje arkuszy wysłanych i odbieranych w konfiguracji komputera PREZES i HANDEL1:
Komputer HANDEL1 odbiera arkusze MG, GOTOWE i wysyła arkusz ZAM. Komputer PREZES odbiera arkusze GOTOWE i nie wysyła żadnego innego arkusza.
Wstępna konfiguracja została zakończona. Pozostaje tylko odpowiednie przepisanie powyższej tabelki do pól określających arkusze wysyłane i odbierane każdego klienta Echo i można rozpocząć pracę.
Uwagi ogólne
Przesyłanie danych odbywa się różnicowo, czyli na pytanie o zapis skoroszytu odpowiadamy zawsze TAK.
Guziki "Odbierz", "Wyślij" są rozwiązaniami awaryjnymi, bo podczas normalniej pracy program sam wykrywa zmiany.
Na stanowisku uruchamiamy zawsze Echo Klient i z niego za pomocą guzika Excel otworzy się skoroszyt tablica.xls
Wszelkie uwagi proszę kierować na adres p@vatowiec.pl